Turba programm Ellamaa looduskeskuse “rabalaboris"
Õppeprogrammi nimetus: Turba programm Ellamaa looduskeskuse “rabalaboris“
Programmi sihtrühm: 4.-6. klass, II kooliaste, õppekeel eesti keel, grupi suurus kuni 24 õpilast. Lisaõpetaja olemasolul on võimalik programmi läbi viia eriavadustega lastele
Toimumise koht: Ellamaa külas, Saue vallas, Harjumaal asuvas Ellamaa rahvamaja loodusõppeklassis.
Toimumise aeg ja programmi pikkus: Aastaringselt, 2,5 tundi (sisaldab aega söögipausile, võimalik tellida jooki)
Õppeprogrammi kirjeldus;
Klass jaotatakse neljaks rühmaks ning rühmad vahetavad programmi vältel kohti viibides kõikides tegevuskohtades ca 30 minutit. Programmi alguses toimub üldine teema- ja rühmatööde tutvustus. Räägitakse maja käitumisreeglitest
Õpilastel on abiks kahes ruumis toimuvate tegevuste läbiviimisel kaks juhendajat.
- Esimese rühma tegevused
Turbasambla uurimine grupitööna laboris. Elusate ja surnud rakkude vaatlemiseks kasutatakse binokulaari ja rakulise ehituse vaatlemiseks LCD ekraaniga mikroskoopi. Otsitakse vastust küsimusele miks turbasammal saab nii palju vett imada ja hoida? Selgitusi toetavad turbasambla ehitust tutvustavad seinatahvlid.
Turba taime uurimine ja pikkuse mõõtmine joonlauaga. Kuivanud ja märja turbasambla võrdlemineMärja rabaturba kaalumine ja vee imavuse selgitamine turbast vee välja pigistamise teel. Töölehe täitmine
- Teise rühma tegevused- lapsed rühmas jagunevad paaridesse
Õppeklassi loodusõppe aktiivseina tegevused- Ellamaa rahvamajas asuvas loodusklassis on tutvustatud rabataimi ja loomi, raba kujunemist järvest, Valgejärve looduskeskkonda, Loode-Eesti geoloogilist kujunemist tutvustavad tahvlid ning turbakatte tekkimise ajatelg misäbi tutvustatkse piirkonna märgilisi ajaloolisi sündmusi. Seinal on kriidi ja magnettahvlid,
Valgejärve elustikku tutvustavate lindude ja loomade mõistatuste lahendamine seinal
Raba fauna ja floora tundmaõppimine sõnapaaride moodustamise teel
Magnetpusle Eesti ja raba kujunemisest
- Kolmanda rühma tegevused juhendaja abiga
Erinevate turba liikide tundma õppimine
Lauale on asetatud madalsooturvas ja kõrgsoo turvas. Lapsed kirjeldavad tunnuseid, mille abil on võimalik kahte turba liiki eristada
Turbast tehtud toodete valmistamise ja kasutamise tutvustamine näidiseksemplaride abil. Rühmale jagatakse erinevate nimetustega sildid, mis on vajalik paigutada turbast valmistatud toodete juurde. Töölehe täitmine
Juhendaja roll on teha kokkuvõtted ja selgitada turba kasutamist (aiandus, kosmeetika, ehitus, põllumajandus). Oluline on arutada turba säästlikku ja igakülgset kasutamist.
Turbatootmise ajalugu tutvustavate bännerite abiga arutletakse inimese rolli muutumise üle turba tootmises.
- Neljanda rühma tegevused
Rabataimede määramise rühm tegutseb piltmäärajate ja interaktiivsete määrajatega. Õpilased peavad lisaks taimede määramisele otsima vastuse, millised neist taimedest on kaitse all ja miks.
Lõhnapreperaadid topsides rabataimede tutvustamiseks
Lisaülesanne
Turba tootmise ajalugu ja kasutust käsitlev ristsõna. Vastused leiduvad aktiivseinal ja bänneritel.
Kokkuvõte: Kõikide rühmadega koos istutakse ringis kaltsuvaipadel. Iga rühm teeb kokkuvõtte ühe läbitud teema kohta. Kontrollitakse töölehti.
Koos tehakse söögiamps.
Lisainfo:
- Programmi hind: 200 eurot
Loodusõppeklass tutvustab aktiivseinal stendidel mänguliselt raba ja turba tekkimist, rabas leiduvat faunat ja floorat. Õppeprogrammi toetab turvaline ja ajalooline hoone, kus on kooliharidust antud 1930-1972 aastatel.Õues Emili madalseiklusrada, hoonesse pääseb ka invateed mööda. Õues on loodud mängimiseks geopeitus navicapi äpi abil.
Õpitulemused
Teab soode ja raba arenguetappe, Oskab eristada turba liike
Teab turbasambla ehituse iseärasusi. Seostab raba kui elukeskkonna eripära turbasambla ehituse ja omadustega.
Tunneb turbatootmise kui majandusharu arenguetappe, võimalusi turba kasutamiseks igapäevaelus
Kirjeldab inimese mõju rabadele Eestis ja selgitab, kuidas muutused rabakeskkonnas põhjustavad elustiku muutusi. Tunneb olulisi rabatami ja teab kaitsealla võetud taimi.
Üldpädevused
kultuuri- ja väärtuspädevus
matemaatika, loodusteaduste ja tehnoloogiaalne pädevus
Seosed õppekavaga
Põhikooli riiklik õppekava ja ainevaldkond loodusained.
4) kasutab uurimiseks ja andmete kogumiseks tehnilisi abivahendeid (nt mikroskoop, digitaalsed andurid, luup, mõõdulint); kasutab katseid tehes turvalisi töövõtteid;
23) võrdleb igapäevaelus kasutatavate materjalide omadusi ning seostab need kasutusaladega;
28) selgitab soode kujunemist ja arengut ning põhjendab soode rohkust Eestis;
35) hindab inimtegevuse mõju kooslustele, arutleb nende tähtsuse ning kaitsmise vajaduse üle;
Läbivad teemad
Läbiva teema käsitlemisega suunatakse õpilast
aru saama loodusest kui terviksüsteemist, inimese ja teda ümbritseva keskkonna vastastikustest seostest ning inimese sõltuvusest loodusressurssidest;
Selgitatakse soode ja rabade rolli looduses tervikuna ning turbatootmise mõjudest ökosüsteemile.
Ainetevaheline lõiming: bioloogia, ajalugu, geograafia, matemaatika
Meetodid ja vahendid:
Meetodid: Katsed, vaatlemine, võrdlemine, kirjeldamine, järelduste tegemine, paaris- ja grupitöö, arutelu
Vahendid: binokulaarid 2 tk, mikroskoobid 2 tk, töölehed 24 tk. kaal 2 tk, kaalumise alused, märkmepaber, pliiatsid, joonlauad
Juhendaja kvalifikatsioon ja õpetaja roll
Õppeprogrammi juhendavad kaks inimest. Esimene on keskendunud esimese ja teise rühma tegevustele ja teine juhendab kolmandat ja neljandat rühma. Õpetaja roll on aidata kaasa rühmade rotatsioonile ja rühmas hoidmisele.
Hindamine ja tagasiside
Pärast programmi läbimist edastatakse koolile tagasiside küsitlus e-posti teel